onsdag 23 juli 2008

Ny bryggning!

Då var det dags igen! En american pale ale ska bryggas, tänkte döpa den till "Rädda Sälen" efter ett amerikanskt orginal (med skruv på namnet)...
Den innehåller pale ale malt samt dark crystal malt och humle av sorterna cascade och centennial.
Den lär troligen torrhumlas också, men det är ett långt senare skede...
I skrivande stund har mäskningen pågått i 75 minuter (45 min kvar...)

Övrigt att säga? Jo, veteölen blev god! Lätt i smaken som jag hade tänkt mig, dock så gick ett kylskåp sönder så just nu har jag inte det fatet kylt. Men då jag fick en ny kyl idag så är det bara en tidsfråga tills den hamnar i kylen igen! Kanske kan jag få till en liten bild på den då, vem vet...

2 kommentarer:

dempa sa...

Hembryggning har jag aldrig provat på, det känns väldigt komplicerat, men kanske jag får chansen att vara med någon gång.

Din tidigare american pale ale som du gjorde i februari lät god. 6% är alldeles lagom tycker jag ;)

Skicka några smakprov till mig, he he..

Anders sa...

haha, skulle jag gärna göra i och för sig! Lägger ju det mesta på fat dock :) fast det kanske inte är ett problem för din del ;)

Faktum är att dom APA:er som jag bryggt tidigare har blivit riktigt bra! (Joo, jag är ju hyfsat partisk men... ;) )

Om du inte bor i närheten av någon hembryggare kan jag varmt rekommendera SHBF:s kurser. Dom brukar ge en en ganska klar bild av vad det handlar om.